Zivatar.hu Zivatar.hu Felhőtár
2014.11.01. NHH - Nagy-Mána gerinc - NHH (Csóványoson keresztül) - Zivatar.hu

2014.11.01. NHH - Nagy-Mána gerinc - NHH (Csóványoson keresztül)

2014.11.01. Nagy-Hideg-hegy (864 m) – Csóványos (938 m) – Magosfa / Tátralátó (916 m) – Nagy-Mána (707 m) – Rózsa-völgy (kb. 450 m) – Pogányvár (823 m) – Csóványos (938 m) – NHH (864 m)

Kicsit későn indult a reggel, eléggé elhúzódott a reggelink. Mire indultunk, már egész jó meleg volt, bár közel 5 okta magasszintű felhő szűrte a napsütést. Az országos kéktúra nyomvonalán indultunk a Csóványos felé, majd a piros háromszögre tértünk a Hangyás-bérc és a Spartacus-forrás (merítős) felé. Jó kis köves, meredek hegyoldalban futó utakon vezetett. Szabó-kövek előtti szikláknál tértünk vissza a jól ismert kékre, ahol a frissen felújított csóványosi kilátóra is jó rálátás van. Elértük Csóványost. Kilátás nem igazán volt, volt ugyan némi inverzió, de túlságosan magasan, Csóványos még a szmötyi-szintben volt. A kilátó felújítása meggyőző lett, de pár problémánk azért akad vele. Egyik a lépcsők kérdésköre – tök jó masszív vaslépcsőket szereltek fel, de folyamatosan potyog a sár az emberre a felette haladók bakancsából, és télen szerintem elég csúszós is lesz. Másik problémám, hogy ugyan raktak fel pár ülőhelyet a kilátó különböző szintjeire (2×3 ülőhelyet szintenként), de pont a napos oldalra nem került egy sem. Úgyhogy az árnyékban nem üldögéltünk hosszasan, nekiindultunk a Magosfának. A hegy alakja teljesen olyan, mint valami palacsintasütőé, felül jópofa fennsík, körbe meredek hegyoldal. Innen meredeken lefelé tartottunk, majd az út lassan átment hullámvasutazós gerincútba, megszaporodtak a sziklák, jobbról szakadék jött be szép kilátással, lassan elértük a Nagy-Mánát. A Börzsöny csúcsai túramozgalom kódját hiába kerestük, nem lett meg. Meredeken indultunk lefelé a Rózsa-völgy irányába, nem vigasztalt, hogy milyen sokat kell lefelé mászni mielőtt visszaindulunk a Csóványos irányába. Itt is találtunk egy emlékművet, ez annyiból jobb, mint a korábbiak, hogy még nincs a GPS-ben (bár relatíve régi térkép van rajta). BePOIztuk, majd cipőt váltottam, mert már nagyon fájt a talpam. Mivel lyukas vászon futócipőre váltottam, logikus, hogy sok-sok patakátkelés következett. Itt gyakorlatilag egy fordító volt, visszaindultunk a Rózsa-völgyben. A régi kisvasút töltését kerülgettük, plusz a patakon keresztül jöttünk-mentünk. Találtunk egy nagyobbfajta foltos szalamandra-telepet is, fotózgattam őket, amíg volt hozzá türelmük. Lassan megindultunk fölfelé. Az első 100 m szint brutális meredek volt, nehezen haladtunk. Később szerencsére lankásabbá vált az út. Pogányvárnál is kerestünk túramozgalmas várkódot és itt sem találtunk. Sátorozókkal is találkoztunk, mindezt már novemberben. Lassan de biztosan feljutottunk a Csóványosra. Rövid pihenő után robogtunk haza NHH-ra, ezúttal végig a kék jelet követve. Vacsora: bableves, túrós tészta, sztrapacska.