Zivatar.hu Zivatar.hu Felhőtár
Cinque Torri és Sas Pordoi (2007.09.11.) - Zivatar.hu

Cinque Torri és Sas Pordoi (2007.09.11.)

Cinque Torri, Dolomitok Cinque Torri, Dolomitok Sass Pordoi, Dolomitok

Reggeli után nekiindultunk, hogy egy könnyű sétát tegyünk a Cinque Torri (Öt Torony) sziklaalakzat körül. Cortinát a Falzarego-hágó felé, Pocol nevű városrészen keresztül hagytuk el. Az útról a Cinque Torri felvonó parkolójánál tértünk le, ahol a turistaházban vásároltunk magunknak botcímkét és jelvényt.

Cinque Torri (Dolomitok)

A Cinque Torri alatt

A bevásárlás után felültünk a felvonóra (négyszemélyes, ülős, láblógatós, nyitható-csukható), ami felvitt a kb. 2200m magasságban található turistaházhoz. Itt legnagyobb meglepetésünkre gyenge hózápor fogadott, a hihetetlen körpanoráma mellett.

Cinque Torri panoráma

Cinque Torri (Öt torony)

A Cinque Torri, ahogy a nevéből is kiderül, egy tornyokból álló sziklacsoport. A Cortina d Ampezzo-tól a Falzarego-hágó (2105m) felé vezető út mentén található, a várostól nyugatra. A tornyok közelében elhelyezkedő Scoiattoli turistaház autóval, majd 4 személyes ülőfelvonóval közelíthető meg.

Az I. világháborúban fontos szerepet töltött be a vidék, itt húzódott az osztrák-magyar és az olasz hadsereg közötti frontvonal. Az olasz csapatok a Cinque Torrinál rendezték be állásaikat, a hely adottságainak köszönhetően itt állították fel a tüzérségi parancsnokság főhadiszállását. Innen találták el és rombolták le az osztrák-magyar hadsereg reménységét, a Tre Sassi erődöt a Valparola-hágón.

A sziklacsoport környékén bárki által látogatható szabadtéri múzeum működik, ahol betekintést nyerhetünk az I. világháborúban harcoló olasz katonák mindennapjaiba.

Forrás: http://www.grandeguerra.dolomiti.org

A turistaházból indulva a tornyok felé, egy I. világháborús lövészárkokból és bunkerekből álló szabadtéri múzeumon mentünk keresztül. Annak idején az olasz hadsereg innen lőtte az osztrák-magyar állásokat, a Valparola-hágónál felépített Tre Sasi erődöt, illetve a Lagazuoi hegytömbjének természetes sziklaerődítményét.

Lagazuoi a Cinque Torri-tól 5 Torri 1

Lövészárkok

Az egyik köves dombon megkerestünk egy geoládát, majd elsétáltunk a tornyok közé, hogy megkeressünk egy másikat is. Ez sajnos nem sikerült, mivel a GPS jel a tornyok között meglehetősen pontatlan volt, nekünk meg nem jutott elég idő arra, hogy alaposan átkutassuk a környéket.

5 Torri

Cinque Torri sziklái

Így folytattuk utunkat a kb. 2100 tszf magasságon található Cinque Torri turistaház felé.

5 Torri hütte

A turistaház

Itt is bevásároltuk a kötelező botcímkéket, valamint pecsételtünk. A kiszolgálás nagyon kedves volt, kaptunk két képeslapot és egy matricát is ajándékba. A háztól tovább sétáltunk a Bai des Dones nevű kisebb tó felé, ami már a kiindulópontunk közelében, a felvonó alsó állomása mellett kb. 1800m magasságban található.

Bai des Dones

Bai des Dones tó

Itt autóba ültünk, hogy a Falzarego-hágón és Arabba településen keresztül megálljunk a kb 2200m magasan fekvő Pordoi-hágón. Innen egy kabinos („buszos”) felvonó visz fel 2950m magasra a Maria turistaházig, amire be is neveztünk, és nemsokára a Sass Pordoi fennsíkján találtuk magunkat. Ebben a magasságban már hófoltokkal találkozhattunk, miközben tettünk egy rövid sétát a környéken. Sajnos késő volt már, így sietnünk kellett, hogy le ne maradjunk az utolsó járatról. Mint a környékről magasabb pontjairól mindenhonnan, innen is gyönyörű volt a kilátás, középpontban a Marmolada gleccserének fehéren csillogó hómezőjével.
Miután visszaértünk az autóhoz, elindultunk vissza Cortinába, egy másik útvonalon: a Fedaia és a Giau hágókon keresztül. A Giau-hágó előtt még megálltunk egy út melletti kilátópontnál, ahol, a kissé párás idő ellenére, lélegzetelállító látvány nyílt az alant elterülő településre, illetve a távolban az Alleghe melletti tóra. Cortinába 19h körül érkeztünk meg, még volt időnk egy gyors bevásárlásra (a szupermarketek 19:30-ig vannak nyitva), majd ismét kerestünk egy pizzériát, ahol megvacsoráztunk.