Zivatar.hu Zivatar.hu Felhőtár
Lagazuoi (2. nap a Dolomitokban) - Zivatar.hu

Lagazuoi (2. nap a Dolomitokban)

Botcímke a Dolomitokból

Szerdai napra egy hosszabb gyalogtúrát terveztünk a Lagazuoi menedékháztól a Travenanzes-völgyön végiggyalogolva vissza Cortina-ba. Ehhez kinéztem a sok helyen reklámozott és dícsért Dolomiti Bus egyik járatát, amivel reggel fel lehet jutni a Falzarego-hágóra, majd onnan buszos felvonóval a 2750m magasságban található Lagazuoi menedékházhoz. Onnan szinte végig lefelé gyalogolhattunk volna a kb. 1200 tengerszint feletti magasságon elterülő Cortinába. Ennek megfelelően reggel szépen legyalogoltunk a korai kelés után a buszállomásra, és nekiálltunk keresni a buszt, amit az előző héten néztem ki a menetrendből. Mivel nem találtunk semmi erre utalót, ezért az információnál rákérdeztünk. Itt tájékoztattak minket, hogy ez a busz már nem létezik. Kérdésünkre, hogy, hogyan juthatunk el a Falzarego-hágóra, azt a választ kaptuk, hogy menjünk taxival. Mivel a taxi ára 40 € lett volna arra a 10-15 km-re, ezért végül egy B-terv mellett döntöttünk, és visszasétáltunk a szállásra. Innen autóval mentünk a Falzarego-hágóig, és egy körtúrát terveztünk fentről, a menedékháztól.

Lagazuoi-csúcs A Lagazuoi menedékház

Leparkoltunk tehát a hágónál, a Lagazuoi felvonó parkolójába és beálltunk a sorba. Már itt feltűnt, hogy lámpás sisakokat lehet kölcsönözni a hegyen található I. világháborús alagutak bejárásához. Felérve, egy fali térképen mutatták be a hegyről lefelé vezető alagutak rendszerét, és mivel mindegyik könnyű túrának volt hirdetve, ezért érlelődött bennünk a gondolat, hogy lefelé az egyiken menjünk le. Sisakunk ugyan nem, de fejlámpánk volt. Fent a menedékházban megvettük a szokásos botcímkét, valamint ittunk egy-egy rumos kakaót. Ezután elsétáltunk a közeli Piccolo Lagazuoi csúcsig (2778m).

Piccolo Lagazuoi Kis-Lagazuoi, 2778m

Visszatérve a menedékházhoz, a ház másik oldalán folytattuk utunkat a világháborús bunkerek, illetve a Forcella Travenanzes felé. A menedékház mellett, az árnyékos oldalon még jeges volt az út, az éjjeli fagy után. Lesétáltunk a Forcella Lagazuoihoz, majd a Forcella Travenanzeshez, illetve onnan még egy keveset a Falzarego-hágó felé, egy geoláda után kutatva, ezt végül nem sikerült megtalálnunk. Ha már a ládát nem találtuk meg, azért az uzsonnánkat elfogyasztottuk nyugodt körülmények között (arrafelé nem járt senki), visszafelé pedig egyenesen a Forcella Lagazuoihoz mentünk. Onnan a már idefelé is bejárt úton másztunk vissza a bunkerek mellett a menedékházhoz, majd rászántuk magunkat az egyik alagutas útvonalra lefelé.

A Lagazuoi-menedékház Szűk ösvény az első világháborús alagút felé

Meredek ösvénnyel kezdődött az útszakasz, majd izgalmas, meredek sziklafalak oldalában, gyönyörű kilátással a Cinque Torri-ra, az Averau-ra és a Marmolada-ra. Helyenként meglehetősen tériszony-ellenesnek tűnt az útvonal, de végülis nem volt olyan vészes. Egy meredek sziklafal oldalában elértünk az I. világháborúban kiépített alagút felső bejáratához. Az alagutat az olasz katonák építették, hossza kb. 1100m és kb 500m szintet győz le.

Az alagút kezdete Via ferrata Lagazuoi-nál

Felszereltük fejlámpáinkat, majd nekivágtunk a teljesen sötét, lépcsőkkel kiépített alagútnak, az első szakaszon spirálisan tekeredett az út lefelé, majd néhány kilátó „lyuk” után egy teljesen sötét, végtelennek tűnő egyenes folyosóban lejtett tovább. Hosszú menetelésünk során egy alkalommal előzött meg 4 túrázó, amúgy senkivel nem találkoztunk a teljesen sötét alagútban. Leérve ismét néhány kilátó „ablak”-ot találtunk, illetve egy iroda és gépház rendszert. Kiérve a Martini párkányon találtuk magunkat, de ezen már nem mentünk végig, mivel későre járt az idő.

Ablak az alagútban, kilátás a Dolomitokra Martini-párkány, Lagazuoi

Inkább folytattuk az utat lefelé, ahol megint egy tériszonyos-párkányos-csúszós szakasz következett, helyenként létrával, acélsodronyokkal. Mint később megtudtuk, ez egy könnyű fokozatú via ferrata (klettersteig) volt, ilyenen most mentünk életünkben először. Mikor ezen is túljutottunk, járhatóvá vált az ösvény, láttunk még néhány romot a Háborúból, majd törpefenyők között visszaértünk az autóhoz a Falzarego-hágó parkolójába. Legurultunk Cortina-ba, ismét pizzáztunk egy jót, majd lefeküdtünk.