Zivatar.hu Zivatar.hu Felhőtár
Gyergyóalfalu, Maroshévíz, Kelemen-havasok (2009.08.12.) - Zivatar.hu

Gyergyóalfalu, Maroshévíz, Kelemen-havasok (2009.08.12.)

Reggel az eddigiektől eltérően borult égre ébredtünk, ami nem volt túl biztató előjel a továbbiakra nézve. Előzőleg ugyan azt terveztük, hogy autóval megyünk fel a Kelemen-havasokba, majd tovább a Csalhó aljába, de időközben kiderült, hogy ez a mi autónkkal nem valósítható meg. Így innentől gyalogtúrára készültünk lelkileg. Összepakoltuk annyi csomagot, amennyit elbírunk a hátunkon, a többit a városban hagytuk. Időközben eleredt az eső, elég szomorkás idő lett.

Ködös idő a Bucsin-tetőn

Az első célpontunk a gyergyóalfalui meteorológiai állomás lett. Mivel nem tudtuk, hol van, csak azt, hogy egy kanyarban, így lekanyarodtunk a főútról, aztán megkérdeztük a helyieket. Ők mondták, hogy még egy kicsit menni kell a központ felé, majd ott a dupla kanyarban lesz. Így is volt, könnyen megtaláltuk a helyet. Ott álldogáltunk egy darabig, hiába csöngettünk, nem történt semmi. Benéztünk az épületbe, ahol az észlelő eléggé meglepődött, de aztán hátravezetett a műszerekhez.

Ombrográf a műszerkertben Kilátás Gyergyóújfaluból

Megmutatta a műszerparkot, ami annyiban tért el az eddigiektől, hogy nagyon messze volt a lakóépületektől, egész sokat kell kisétálni a házból. Maga az állomás a szokásos - automatával ellátott - volt, nagy különlegességeket nem láttunk. Itt tudtuk meg, hogy azért van a Wild-féle nyomólapos szélzászlóból mindenhol két darab, mert az egyikkel a gyenge, a másikkal az erős szeleket lehet megmérni. Utána megnéztük az észlelőszobát, ahol láttuk, hogy a bácsi nagyon szépen, lelkiismeretesen vezeti az állomás statisztikáit, rengeteg Excelben készült grafikon volt a falra tűzve. Itteni érdekességek:

• Leghidegebb, amit mértek: -38 °C, 1963-ban
  • Legmelegebb, amit mértek: 33 °C
  • Átlagos csapadékmennyiség: 525 mm
  • Legvastagabb hó: 60 cm körül szokott lenni
  • Legtávolabbi látható tereptárgy: 50 km-re

A következő állomás a maroshévízi volt, ami a város felett, egy dombon található, majdnem 700 méter magasan a tenger szintje felett. Itt is a szokásos műszerpark fogadott minket, bár az automata talajhőmérő itt sem működött. A kötelező csoportképek elkészítése után nekiindultunk az erdőnek, azzal a céllal, hogy majd valami kolostornál hagyjuk a kocsit.

Maroshévízi automata meteorológiai állomás Maroshévíz

Nagy nehezen végül leparkoltunk valami füves területen, ahol ott mertük hagyni az autót, ott dolgozó munkások mellett. Itt az esőt már zápor váltotta fel, és mire összecihelődtünk, addigra a nap is kisütött. Megebédeltünk, aztán elindultunk. Körülbelül 1100 méterről indultunk, de csak itt tudtuk meg, hogy ma 2000 méter fölé kell felmásznunk valahogy.

Kis vízesés Hegyi növény

Elég keservesen indult az emelkedő, szenvedtem a felfelé úton. Sokat kellett lapos, unalmas úton menni, igaz, hatalmas fenyők között, a Büdös-patak partján. Időnként megálltunk áfonyázni, fotózgatni, vizespalackot tölteni. Aztán kiértünk a fenyvesből. Ahogy javult a kilátás, úgy a közérzetünk is. Egyre csökkent a fenyők mérete, megjelentek a törpefenyők. Egy rétről még halvány szivárványt is láttunk. Közben sorban jöttek a záporok, így elég hűvös lett.

Halvány szivárvány Isten hozta a Kelemen Nemzeti Parkban!

A Jézer-tavi leágazásnál már nagyon közel voltunk a célunkhoz, de még mindig előttünk magasodott a Rekettyés-tető tömbje. Innentől jött a meredek szakasz. Az ösvény keskenyebb lett, törpefenyők között kellett átvágnunk. Nem az "autóutat", hanem a rövidebb kék kereszt jelzést követtük. Az országútra kiérve gyönyörű kilátás nyílt a naplementére és a szomszédos kénbányatelepre.

A felhők felett Naplemente

Innen még egy kis gyaloglás, már sziklákon. Ezeket nagyon vicces, élénksárga zuzmó borította. Ahogy mentünk végig a hegygerincen, sorban jöttek a kisebb sziklás csúcsok, amik nagyjából egyforma magasnak tűntek. Az utolsó volt a Rekettyés-tető. Lemaradtam a csapattól, kicsit bizonytalanul mozogtam a vizes sziklákon, úgyhogy mire utolértem őket, már nagyban beszélgettek a fentiekkel.

A meteorológiai állomás épülete A meteorológiai állomás épülete

El lettünk szállásolva, majd nagy "mics"- és kolbászsütésbe kezdtünk. Később még megtekintettük az itteni meteorológiai állomás műszerparkját is, illetve láttunk néhány hullócsillagot. Megtudtuk, hogy itt a legtöbb automata nélküli állomással szemben 24 órás szolgálat van, még hozzá havi váltással. Ezt én elképzelni sem tudom, de azt mondták, hogy meg lehet szokni. Magát a táviratot itt is SMS-ben küldik el egyébként.

Műszerkert a hegytetőn Napfénytartam-mérő

Estére 7 °C-ig hűlt le a levegő, a minimum 5,6 °C volt. Mindez augusztus közepén... Szerencsére a csuromvizes ruházatunkat meg tudtuk szárogatni reggelre, így másnap újult erővel mászhattunk le a hegy aljába.