Zivatar.hu Zivatar.hu Felhőtár
Gyalogtúra a Csalhón - Zivatar.hu

Gyalogtúra a Csalhón

Gyönyörű, gyengén felhős időre ébredtünk. A szálláshelyről szépen látszott a meghódítandó csúcs. Korai indulást terveztünk, amiből a korábban beszerzett defekt miatt nem lett semmi.

A Csalhó távolról A Csalhó a turistaházból

Jani nem találta tegnap kerékcserére alkalmasnak a terepet, viszont a bal elsőnk az éjszaka folyamán teljesen leeresztett. Elkezdtük felfújni, de kiderült, hogy időközben a kompresszor is tönkrement. A szállásadóink végül két kézipumpa segítségével felfújták a gumit, úgy terveztük, hogy majd a túra után fogjuk kicserélni.

A faluból egyből elindultunk felfelé, meglehetősen meredeken. Kapaszkodni kellett rendesen, hogy tudjuk tartani a tempót, főleg így reggeli előtt. A táplálkozást a turistaházban terveztük megejteni.

Turistaház Alattunk a falu

Odafenn már szép kilátás nyílt a környező tájra, illetve az előttünk álló hegyre egyaránt. Reggeli után másztunk tovább, itt már voltak kevésbé meredek részek is. Kiszúrtam egy kupac rókagombát, így innentől a gombakínálatot is figyelgettük.

Ahogy feljebb értünk, egyre több felhőt láttunk a saját magasságunkban, és az alatt. Gyönyörű volt, ahogy a hegyeket nyalogatták a gomolyfelhők, mint a tenger. Egyre több sziklával találkoztunk, és a távolban is nagyon szép sziklaalakzatokat láttunk.

Hegyek felhők felett Fejünket súroló felhőalap

Látszottak az alattunk lévő falvak, és a Békás-víztározó is. Lassan elfogytak a fenyők, és megjelentek a törpefenyők. Ijesztően magasodott felén egy hatalmas sziklatorony, amit még meg kellett mászni.

Sziklák Sziklák

Ezt megkerültük balról, majd toronyiránt másztunk fel. Mint kiderült, itt régen falépcsők voltak, de nem bírták az amortizációt. Egyébként az egész Csalhón hatalmas volt a turistaforgalom, és ami érdekes, hogy néha belépődíjat is szednek. Akkor már felújíthatnák a lépcsőt is…

Lépcső romjai Hegyi út

Láttunk havasi gyopárt, illetve a Csalhó-nyeregben található állomást, és nem messze attól egy kolostort.

Havasi gyopár

Lassan elértük a csúcsot. Körbejártuk a műszerkertet, majd, mivel még messze volt az észlelés időpontja (Romániában ez óra:20-kor van), elmentünk megkeresni az itteni geoládát. Nem volt egyszerű mulatság, végül a gyerekek találták meg. Mondjuk olyan meredek hegyoldalban volt elrejtve a szikla oldalában, hogy én nem szívesen másztam volna le.

Csalhó Wild-féle nyolólapos szélzászló

Megtekintettük a csúcson lévő meteorológiai állomást, ami sok újdonságot nem jelentett, talán csak a 2-3 méter magasra helyezett napfénytartam-mérő és az alacsony Wild-féle nyomólapos szélzászló volt szokatlan. A műszerkertben amúgy rengeteg gusztustalan lepke volt.

Gusztustalan lepke Meteorológiai állomás a hegytetőn

Ezután lementünk a nyeregbe, megnézni a másik állomást. Alig találtunk le, olyan köd volt már ekkor.

Automata állomás a ködben Sziklák ködben

A másik épület nem az a klasszikus meteorológiai állomás, hanem egy automata műszerük van, két csapadékgyűjtő edényük, és egy levegőt magán átszívó berendezésük. Ezekből radioaktivitást és aeroszolokat mérnek, volt benn egy komplett laboratórium is.

Innen hol ködben, hol záporban haladtunk tovább. Nagyon hosszú ideig mentünk a gerincen, majd végre elkezdtünk szintet veszteni. Nagy gombászásba kezdtünk, bár itt inkább csak az itteniek voltak sikeresek.

Egyre jobban eleredt az eső, és egyre nehezebben haladtunk. Szörnyű csúszós útszakaszokon küzdöttük le magunkat, folyamatosan esve-kelve. Csúszott a sár, a gyökerek, és a kövek is. Hiába mentünk, még nagyon távolinak tűnt a falu, ahol parkoltunk.

Részben úticélunk volt a falu melletti vízesés megtekintése, ezért választottuk ezt az utat. Ennek következménye volt, hogy innen még rengeteget kellett fölfelé menni a faluhoz. Ezt azért nem gondoltuk volna, hogy ilyen nehéz utunk lesz lefelé! Egy szembejövőt megkérdeztünk, mennyi idő van hátra, majd amikor azt mondta, hogy másfél óra, azt hittük, hogy csak viccel. De nem…

Már nagyon tele volt a hócipőm mindennel, és még rengeteget kellett menni a faluig… Közvetlenül a lakott terület előtt pedig akkorát estem, hogy csak na. A faluban fagyiztunk egyet, majd nekiálltunk kereket cserélni.

Először is ki kellett pakolni mindent a csomagtartóból, majd megpróbáltuk leszedni a bal első kereket. Viszont a felnit rögzítő csavarok alaposan begyógyultak, esélytelen volt. A falubeliek megpróbáltak segíteni, végül találtak nekünk egy elhagyott kerítésdarabot, ami pont megfelelt a csavarkulcs végére, erőkart hosszabbítani. Így már sikerült a dolog.

Még beugrottunk a gyergyóhévízi meteorológiai állomásra egy fürdésre és egy forró teára, majd a faluban finom vacsorát is kaptunk. Innen még elautóztunk Gyergyószentmiklósra, körülbelül hajnali egy órára értünk célba. Valamennyire összepakoltunk, majd megpróbáltuk jól kialudni magunkat, a másnapi korai kelés előtt.