Zivatar.hu Zivatar.hu Felhőtár
Monte Pasubio-i körtúra (2008.07.15.) - Zivatar.hu

Monte Pasubio-i körtúra (2008.07.15.)

2005-ös kerékpáros túránk alkalmával már jártunk a Monte Pasubio-n, és annak legmagasabb csúcsán a Cima Palon-on (2232m). Akkor a felhős, záporos időjárás ellenére nagyon megfogott a táj, a rengeteg szikla, a mély szakadékok, a szinte függőleges falak, az I. világháború emlékei. Azóta szerettem volna eljutni ide újra, lehetőleg felhőmentes időben, kerékpár nélkül is.

Monte Pasubio ködben, Garda tó Garda-tó, Monte Pasubio Monte Pasubio ködben Növények a Pasubio alatt

Tehát nézegettük az időjárás előrejelzéseket, és úgy tűnt, hogy ez a keddi nap lesz felhőzet szempontjából a legmegfelelőbb arra, hogy a Monte Pasubio-ra látogassunk. Tudtuk, hogy sokat kell gyalogolnunk, hiszen a célunk, a Papa turistaház, elég messze van az autóparkolásra használható Pian delle Fugazze-hágótól, főleg szintben, úgyhogy lelkileg már készítettük magunkat lábaink megdolgoztatására.

Virágok Passo Fugazze fölött

Eljött a kijelölt reggel, és szerencsére időjárás szempontjából minden a várakozásainknak megfelelően történt. Gyönyörű napsütésben indultunk, szintre felhő sem volt az égen, pont amire vágytam. Torbole központjába érve a körforgalomnál balra tértünk Nago felé, ami kb. 200 méterrel van Torbole szintje felett, és szintén egy barátságos kisváros. Növények a Pasubio alatt Innen a passo S. Giovanni-n keresztül jutottunk Rovereto-ba, ahonnan a Vicenza felé vezető úton folytattuk a rajthely megközelítését. Rovereto-ban útturkálásokat folytattak, így kellett egy kisebb városnézést véghezvinni, mielőtt kelet felé elhagyhattuk a települést. A hágó felé vezető úton már ízelítőt is kaptunk a ránk váró térélményből, az autóból kinézve szédítő volt a mélység alattunk. Roveretot elhagyva jobbra egy kolostorfélét láthattunk a sziklafalba építve (info), majd hosszú kanyargó út során, sok kisebb településen átautózva, egyre magasabb sziklafalak tövében végre elértünk az 1162m-es magasságon fekvő Pian delle Fugazze-hágóhoz.

Hősök útja Kilátás a Cima Carega felé

Itt a bal oldalra eső parkolóban állítottuk le az autót (jobbra van egy fizető parkoló is, de mindkettő nagyjából üres volt), és innen indultunk az 1928m magasságban található rifugio Papa-hoz. A menedékházhoz vezet egy murvás, hosszabb, de kevésbé meredek, autóval is járható (behajtani tilos!) út meg egy gyalogút , amely a murvás út kanyarjait levágva sokkal meredekebben, de rövidebb távon éri el a Gen. D'Havet alagutat, ami kb. 1750m magasságban van. Mi a meredeksége ellenére inkább a gyalogutat választottuk és ezen indultunk el.

Val di Fieno, Monte Pasubio Monte Pasubio, Garda-tó

Még idehaza láttam a Monte Pasubion készült képeket havasi gyopárról, úgyhogy elhatároztam, hogy a szokásosnál jobban fogom figyelni a földet, meg a sziklákat, hogy én is havasi gyopár fotójával térhessek haza. Az időjárás továbbra is kedvezően alakult, alig láttunk felhőket. Az út erdei szakasszal indult, így legalább nem szenvedtünk a tűző napsütés miatt. Folyamatosan egyre-másra kereszteztük a kocsiutat, jelezve, hogy egyre feljebb vagyunk már. Fokozatosan ritkult az erdő, 1600m fölé érve már nem nagyon volt árnyék, viszont itt már a napsütés sem volt olyan erős, hogy folyjon rólunk a víz. Nemsokára elértük az alagutat, de előtte még északnyugat felé egy szép nagy havas hegytömböt láttunk a távolban, talán az Ortler lehetett az.

Havas hegyek a távolban Passo Pian delle Fugazze Monte Pasubio, Garda-tó

Ezután átmentünk az alagúton és egy teljesen más világba csöppentünk, egy félkör alakú kráterszerű részre érkeztünk. Alattunk szédítő mélység, körben hatalmas sziklafalak szemben a félkör közepe táján a Papa menedékház. Lenyűgöző volt, így felhők nélkül is.

Kilátás a Monte Pasubioról A Hősök útja Alagutak a Monte Pasubion

Innen az út a sziklafal oldalában vezetett, és már sokkal kevésbé volt meredek. Csodás kilátás, hatalmas sziklák, alagutak, szép virágok, egyszerűen csodálatos volt. A menedékház előtt nem sokkal kicsit félrevonultunk az útról, hogy megkeressünk egy geoládát. Ennek levadászása után az útra visszafele jövet MacGyver vette észre a lábai alatt az első havasi gyopárt. Végre!

Sziklai varjúköröm (Physoplexis comosa) Havasi gyopár Hegyi virág a Pasubion

Nekiálltunk fényképezni meg makrózni, majd mentünk tovább a menedékházhoz. Itt épp egy hangosabb társasággal kellett osztozkodnunk a teraszon, de végülis elviselhetőek voltak. Mivel megéheztünk, itt meg is ebédeltünk, valamint ittunk egy-egy kakaót. Az itteni kakaók nagyon finomak és sűrűek, szinte megáll bennük a kanál. MacGyver evett egy Polenta funghi et salsiccia-t, én pedig egy piatto alpinistico-t.

Rifugio Papa, Monte Pasubio Rifugio Papa, Garda-tó Rifugio General Papa

A polenta valami puliszka jellegű kukoricakása lehet, a funghi-t egy jó adag vegyes gomba képviselte (némelyik állaga a meztelen csigára emlékeztetett) , a salsiccia meg valami fasírtféleség lehetett. A piatto alpinistico-n krumpli volt, pörköltféleség, meg valami, ami most nem jut eszembe, hogy mi. Mindkettő ehető volt, de ettünk már jobbat is.

Monte Pasubio, Garda-tó Rifugio Papa, Monte Pasubio Gyalogos alagutak a Monte Pasubion

A táplálék magunkhoz vétele után még elmentünk ügyintézni, majd elsétáltunk a Strada del 52 Gallerie végéhez (Az 52 alagút útja). Ezen az úton, mint neve is mutatja, 52 alagúton kell átmenni, amit az első világháború harcai során építettek a harcoló felek. Mi ezek közül az 52. és az 51. alagutat látogattuk meg, aztán visszafordultunk, mert már későre kezdett járni az idő. Az alagutas úton egyébként tilos kerékpárral végigmenni (nem is lehet egyszerű), az út végén van egy korlát is amin elég nehéz lenne bevinni a bicajt. Állítólag a lenti végén szoktak rendőrők lesni, és büntetni a kerékpárral érkezőket.

Az 52 alagút útja Kilátás az alagútból Virágos mező a Monte Pasubio-n

Visszafelé még egyszer megálltunk a gyopárlelő helynél, lőttünk néhány fotót, aztán továbbmenve visszafelé még rengeteg havasi gyopárral találkoztunk, amiket felfelé észre sem vettünk. Az idő továbbra is jó volt, de "félkráter" nyitott oldalán a távoli városok felé nézve már a levegő alsó rétege nagyon szmogosnak tűnt. Visszafelé ugyanazon az úton mentünk, amin jöttünk, megdícsértük magunkat, hogy milyen sokat jöttünk felfelé, majd visszaértünk az autóhoz, és visszatértünk a garda-tavi kempingünkbe.

Alagút, Monte Pasubio Harangvirág Hegymászó árnyéka

Összefoglalva, bár nem tartozik szorosan a Garda-tóhoz, de talán ez volt ottani nyaralásunk legélménydúsabb napja, nem bántuk meg, hogy ennyit gyalogoltunk, nagyon élveztük az utat. Még biztosan visszajövünk ide, és végigjárjuk az 52 alagút útját is. Nagyon szép.

Monte Pasubio túra szintemetszete Monte Pasubio túra térképe
Képek: Monte Pasubio most, 2005-ös felvételek
Érdemes megnézni, a beszámoló mellé csak kis része fért be. Elég sok fényképünk van még feltöltve.