Zivatar.hu Zivatar.hu Felhőtár
27. sz.: Bányi-nyereg (Sátoraljaújhely) - Nagyhuta - Zivatar.hu

27. sz.: Bányi-nyereg (Sátoraljaújhely) - Nagyhuta

Eredetileg a szokásos Gyöngyös fölötti éjszakai túrát terveztük szilveszteri programnak, de aztán az jutott eszünkbe, tavaly hogy ránk szóltak (ne fotózzunk, mert lemaradunk és eltévedünk) így inkább egyéni kéktúrázás lett helyette. A Zemplénbe már úgyis régóta akartunk menni, mivel a tájegység nagy részét megtettük tavaly nyáron az OKT 50 vándorlás keretében, de egy túranapot kihagytunk belõle. A Zemplén egyrészt messze van, másrészt tömegközlekedéssel nem is lenne egyszerû bepótolni egy ilyen rövid szakaszt. Most viszont felkerekedett a család, és amíg mi túráztunk, anyáék várost néztek Szlovákiában.

Bányi-nyereg télen Zúzmarás kerítés

A túrát Sátoraljaújhely - Bányi-nyereg pecsételõhelytõl kezdtük. Az idõ helyenként ködös, az erdei út pedig havas-jeges volt, fõleg ott, ahol erdészeti jármûvek lejárták, letömörítették. Így helyenként csúszkáltunk, és próbáltuk a kevésbé csúszós részeket megtalálni.

A kutyának tetszett a hó

Az út elsõ felében emelkedõn haladtunk felfelé. Olyan 350 m tszfm körül értünk ki a ködbõl, és kaptunk egy kis napsütést, szép kilátással.

Ködös erdő Ködös erdő

Kék az ég Napsütéses köd

Az erdõben hosszúkás, keskeny, de nem túl nagyméretû völgyecskék (árkok) voltak találhatóak, olyan 3-5 m szintkülönbséggel a völgy alja és teteje között. A kutyának ezek nagyon tetszettek, idõnként átrobogott egyik völgybõl a vele párhuzamosba.

Itt napsütés, 500 méterrel odébb köd Ködös kilátás

Egy helyen épp megállapítottuk, hogy túl sok kezd lenni a szint, mire gyorsan kiderült az is, hogy ezt már csak hobbiból csináljuk, a kék jelzésrõl letérve. Toronyiránt átvágva gyorsan visszatértünk a jelzett útra, majd nemsokára elértük a patakot, ami már Vágáshutát határolta.

Völgy Gomolygó köd

A falun gyorsan áthaladtunk, csak pecsételéssel szakítottuk meg utunkat. Innen olyan negyedórát aszfalton vezetett az út, amit általában utálok, de most örültem neki, hiszen az nem csúszik, és haladni is egészen gyorsan lehet rajta. Az persze nem gyakori, hogy jól haladunk, el is múlt az aszfalt, és újra a jeges-nyomvályús típusú útra jutottunk, bár itt legalább fel volt szórva fûrészporral.

Nagyhuta szélén Patak

Ismét emelkedni kezdett az út, elõbb mérsékelten, aztán kifejezetten meredeken. Gyorsan felértünk egy domb tetejére, ahonnan már csak 500 m volt légvonalban a pecsét. Lecsúszkáltunk Nagyhutára, és megkerestük a bélyegzõt, amit az ünnepi alkalomra való tekintettel két olyan fenyõ jelölt, amik igencsak be voltak tekerve kék színû karácsonyfa-izzóval.