Zivatar.hu Zivatar.hu Felhőtár
25. sz.: Rakacaszend - Fancsal (Cserehát) 2013.08.03. - Zivatar.hu

25. sz.: Rakacaszend - Fancsal (Cserehát) 2013.08.03.

1. nap: Rakacaszend - Irota - Felsővadász - Nyésta - Abaújszolnok - Baktakék - Fancsal

(Felső-) "Vadász, vadász, te szopni jársz ide."

Nem a pecsételőhelytől, hanem a múltkori út folytatásaként Rakacaszend városközpontjából indultunk, ahol a legutóbb nagy kullancskiszedegetés volt műsoron.

Rakacaszend Rakacaszendi gémeskút

Elhaladtunk a régi templom mellett, aztán emelkedni kezdtünk.

Műemlék református templom Rakacaszenden Rakacaszend a magasból

Rakacaszend műemlék temploma Tornai-karszt Rakacaszend felett

A távolban a Szádelői-völgy is látszik a falu felett:

Szádelői-völgy bejárata messziről

Egyből megállapítottuk, hogy ma sok szívás lesz a tereppel és a tájékozódással. Vannak utak, amik nincsenek a tuhu-n, így könnyen megzavarhatják az embert. Időnként benéztünk egy-egy kanyart, aztán többnyire a nyakig érő susnyán, a szederbokrokon, és a szúrós, alacsony fás szárú objektumokon át kellett korrigálni, tájfutó jelleggel.

Nem látszik a szárazság a környéken Hegytető

Az első turistajelzést 3 km megtétele után láttuk, onnantól átlagosan kilométerenként volt egy, ha a terep megengedte. Volt olyan hely, ahol a komplett erdőt kivágták, de két szál fát legalább meghagytak útjelzőnek.

Jellegfák és magányos jelzés

Ezen a szakaszon az útitársaink benéztek egy kanyart, ami oda vezetett, hogy egy plusz völgybe lementek, majd onnan vissza kellett jönniük. Az első település, Irota megközelítése egy meredek szántóföldön és egy kiszáradt patakon keresztül történt.

Irota előtt Irota előtt a szántóföldön

Irota határában Irota határában

Hasadék Irota előtt Irota

Irota temploma Irota-Felsővadász

Irotai napraforgó Irotai játszóház

Felsővadász kb. 16 km megtétele után érkezett meg, eddigre már eléggé kivoltam, az elmaradhatatlan talpfájásom miatt. Magába a faluba úttalan utakon érkeztünk, valami nagy gazzal benőtt utakon. A melegben jól esett megpihenni a falu egy árnyékos, parkszerű részén.

Felsővadász Felsővadászra vezető út

Felsővadászra vezető út, embermagas gaz Egyértelmű kék jelzés

Falu széle, és az út, amin bejöttünk Felsővadászi templom

Felsővadász Felsővadász másik temploma

Pecsételni a boltban kellett volna elvileg, de inkább nem vártuk meg a nyitását. Pecsétet egy zöld kerítéses háznál kaptunk. Kiérve a faluból, kék jelek ugyan nem voltak, de a GPS a learatott szántón át nyílegyenesen vitt a szomszédos hegygerincre.

Felsővadász után irány az erdő Felsővadász

A gaz szélén kódorogva láttunk őzlábat is. Nem őzlábgombát, konkrétan őzlábat.

Őzláb, de nem őzlábgomba

A jelzett út (bár jelzést a változatosság kedvéért itt sem láttunk) eltűnt a tüskebokrokban, de mivel úgy ítéltük, a külső út nagyon elvisz, többszöri próbálkozásra, komoly bozótharc árán bejutottunk a közepébe, ahol út vezetett. Egy kanyarral később ismét elvesztettük a jelet, de hamar meg is találtuk, hogy ott van az az út, csak a felismerhetetlenségig benőve. Néhány fordulóval később kiértünk az erdőből, és megláttuk Nyésta temlomának tetejét a völgyben.

Szántó Nyésta

A következő falu Abaújszolnok volt. Út az nem volt, így eleinte az embermagas dzsindzsát törtük, majd egy idő után a szántóföldet. Rövid videó a falun való áthaladásról: YouTube

A falunak csak a szélét érintettük, valójában ez a rész eléggé kihalt volt. A pecsételőhelynél volt csak pár ember. Az előző faluval, Nyéstával szemben itt a kék kutak még működtek (milyen kicseszés már a turistákkal szemben, hogy egyre több településen megszüntetik a nyilvános vízvételi lehetőséget...), úgyhogy fejenként kb. egy liter vizet megittunk, és a víztartályainkat is feltöltöttük. Egy heggyel később beértünk Baktakékre, majd miután végigsétáltunk a falu főútján, folytattuk utunkat.

Abaújszolnok távolról Abaújszolnok temploma

Abaújszolnok, OKT pecsételőhely Abaújszolnok, temető

Egy helyi kisgyerek szólt, hogy nem jó irányba megyünk, kissé lehurrogtuk, majd két perc múlva megnéztük a térképet, hogy jééé tényleg nem. A temető mellett felmásztunk a falu melletti dombra, ahol a mezőőrrel találkoztunk, aki szerencsére nem nézett minket zöldségtolvajnak, pedig napközben elég sok vadszilvát összeettünk. Találkoztunk a műúttal, ami ezen a szakaszon igen izgalmas, szerpentines. Jól ránk is sötétedett, pedig mégis augusztus volt.