Zivatar.hu Zivatar.hu Felhőtár
Preiner Gscheid - Waxriegelhaus - Karl-Ludwig Haus - Habsburg Haus (2008.08.02.) - Zivatar.hu

Hónapok óta tervezte a MetNet közössége egy ausztriai, magashegyi túra kipróbálását. Hosszas tervezgetés-szervezkedés után végül megszületett a terv: reggel találkozunk Győrben, a szervező otthonánál, majd a soproni határátkelőnél még hozzánk csapódik egy autó, a másik irányból, akiknek Győr nagy kitérő lenne.

Így is történt, Győrben átszerveződtünk, plusz utasokat vettünk fel, majd elindultunk Sopron felé. Ott kisebb tanácstalan várakozás után meglett mindenki, és még osztrák autópálya-matricát is vettünk, hogy minél gyorsabban odaérhessünk.

Amikor megérkeztünk a rajthelyül szolgáló Preiner Gscheid (1070 m) parkolójába, a szemünk előtt tűnt el a szomszédos hegy, majd villanást reccsenés követett, pillanatok alatt zivatar kezdődött. Aztán ahogy intenzívebbé vált a csapadék, elmúltak a dörgések. Ezalatt mi végig az autókban ültünk, és vártuk a végét. Amikor végül elvonult a zápor, csurom víz volt minden, és patakokban folyt a parkolóban. Ahogy kisütött a nap, a tereptárgyak erősen elkezdtek párologni.

Eső utánSárpatakok Gőzölgő épület

Hosszas öltözködés és pakolászás után végre nekiindultunk a hegynek. Illetve én annyira nem vártam, ugyanis eléggé aggódtam a várható meredek emelkedők miatt, nem tartottam megfelelőnek a kondíciómat. De hát egy ilyen utat akkor sem lehet kihagyni! Tényleg nagyon meredeken indultunk neki, küzdöttünk rendesen. Lett volna lankás szerpentinút is, de az állítólag nagyon hosszú, így mi toronyiránt haladtunk.

Felhős idő a Raxon Tisztásra értünk

Haladtunk felfelé, az emelkedő meredeksége lassan ugyan, de folyamatosan enyhült. Aztán kiértünk egy nagyobb tisztásra, ahol már ráláttunk az előttünk tornyosuló sziklatömegre. Itt megálltunk fényképezni és pihenni, majd a közeli Waxriegelhaus (1361 m) felé vettük az irányt. Iszogattunk, pecsételtünk, botcímkét szereznünk itt nem sikerült.

Irányjelzők Waxriegelhaus Eligazító tábla Felhősödik

Amikor tovább indultunk, már éreztük, hogy ismét csöpögni kezd az eső, de még eléggé visszafogottan tette, így nem nagyon zavart minket. A felhők is egyre sűrűsödtek körülöttünk, időnként nagyon lecsökkent a látótávolság. Visszatértünk az előző tisztásra, majd tovább haladtunk felfelé. Tehenek, és rájuk utaló nyomok között mentünk, közben egyre csökkent a látótávolság. Kicsit elbizonytalanodtunk, hogy merre is kell menni, de végül meglett a helyes út.

Gőte

Innentől apró kavicsos szerpentinen haladtunk, ami jó hír lett volna, ám közben elkezdett szakadni az eső (illetve a zápor, csak az úgy elég hülyén hangzik). Időnként dörgött is a közelben, ami elég zavaró volt. Jól megáztunk, mire rászántuk magunkat a polárok, illetve esőkabátok elővételére. Próbáltunk haladni, ahogy csak tudtunk, hogy felérjünk, mielőtt komolyabban elkezd csapkodni a közelben.

Nem láttunk semmit, csak időnként az alattunk haladók hangját hallottuk. Nem tudtuk, hogy meddig kell még menni, hol a menedékház. A GPS is jól el volt rakva, macerás lett volna elővenni. Aztán beértük a csapat elejét, és onnantól nagyjából egy kupacban haladtunk. Láttunk egy nagyon csúnya, fekete gőtét is (illetve alpesi szalamandrát), bemenekült előlünk egy lyukba.

Ismét meredekebbé vált az út, kapaszkodtunk erősen. Aztán felértünk egy fennsíkra, úgy gondoltam, közel lehet már a cél. Egyszer csak nagy dolgok váltak ki a ködből, de aztán ahogy hozzájuk értünk, kiderült, hogy tehenek. Innen viszont már lehetett hallani a Karl-Ludwig Haus (1804 m) zaját, mentünk a hang után. Eredetileg itt akartunk megszállni, csak egy nagyobb (és mint kiderült zajosabb) csoport már hamarabb lefoglalta a helyet.

Tehenek a menedékház előtt Kilátás a Karl-Ludwig turistaháztól Ebéd

Beültünk a menedékházba, eszegettünk-iszogattunk, felmelegedtünk. Eközben odakinn felszakadt a köd, előjött a kilátás. A háztól nem messze láttunk havat is, egy nagyobb hasadékban gyűlt össze. Aztán elindultunk a szállásunkat adó Habsburg Haus felé. Ez valamivel alacsonyabban van, így aznap már nem számítottunk komolyabbb hegymászásra.

Hegyek Hófoltok Felhőbe vesző hegy

Végre volt kilátás, így próbáltuk bepótolni az eddig elmaradt fényképezést. Emiatt eléggé lassan haladtunk, de szerintem megérte. Láttunk pár állatot a hegyoldalban, itt még elképzeni sem tudtuk, mik lehetnek. Hol belementünk a felhőkbe, hol kijöttünk, így igen változatos volt a tájkép. Ez a köd sokkal vidámabb volt mint a reggeli köd, ahogy átszűrődött rajta a késő délutáni napfény, gyönyörű színt adva neki.

Irány a felhő Párás hegyek Köd, pára

Később is láttunk állatokat, valamivel közelebbről, méghozzá valószínűleg zergék voltak. Az egyik úgy állt egy szikla tetején, mint a tatabányai turul-szobor, és olyan hosszú ideig is. Ahogy közeledtünk a turistaházhoz, kezdett kicsit jobban beködösödni, nagyon szép volt minden. Aztán odaértünk, maga a ház egy hatalmas, három szintes hodály, a kertben egy Hellman-féle csapadékmérőre hasonlító eszközt találtunk, bár volt benne egy nagy kő.

Vadvirágok Kerge zerge Csapadékmérő

Körbenéztünk a ház körül, megtaláltuk a csomagszállító kötélpályát és a komposztot. Egyből le kellett ülni vacsorázni, mert nemsokára zárt a konyha. Nagyjából ötféle ételből lehetett választani, amikből összesen volt annyi adag, ahány főt vártak. Volt olyan, amiből összesen kettő volt... Nem is ízlett igazán. A szállás viszont szuper volt, azokhoz a tömegszállásokhoz képest, amikben én jártam korábban. A beígért matracok helyett például emeletes ágyak voltak. Fürdési lehetőség, illetve ivóvíz viszont nem volt.

Habsburg Haus Teherfelvonó Vacsora

A vacsora után még egy órát ültem az étkezőben, és fényképezgettem a körülöttünk gomolygó felhőket, a gyönyörű naplementét. Volt Kelvin-Helmholtz (állítólag), mammatusra emlékeztető jószág, alattunk és fölöttünk különböző típusú felhők. Szinte elképzelhetetlen színekben pompázott, így nagyjából mindenki ezt fotózta. Persze közben a másik irányban is csodálatos színt kölcsönzött a tájnak.

Erdős hegyek Párás völgy Hegy naplementekor

A nap zárásaként elfoglaltuk a szobákat, és igyekeztünk kipihenni magunkat, valamint vártuk a másnapra ígért szép, napos időt.

A nap során találkoztunk ezekkel a virágokkal (fényképük megtalálható a képtárban): Adenostyles alliariae (fehérhátú v. havasi bérclapu), Aster alpinus (havasi őszirózsa), Dianthus alpinus (havasi szegfű), Campanula alpina (havasi harangvirág), Gentiana clusii (pompás tárnics - encián), Gentiana verna (tavaszi tárnics - encián) valamint több olyannal, amit még nem sikerült beazonosítani. A róluk készült katalógust megtalálhatjátok itt, a nagy méretű képeket pedig a képtárban.